Priser/betingelser

Kursavgift pr. uke: NOK 7 900,-

Hel båt med skipper pr. uke: NOK 49 500,-


Prisen inkluderer:

Båt med skipper/kursholder

Kursbevis og utlån av nødvendig materiell. Anbefalte lærebøker kommer i tillegg.

Sengetøy/håndklær

To fulle vanntanker

wp-1470996217747.jpg


Prisen inkluderer ikke:

Reise (Sjekk f.eks norwegian.no til San Juan (SJU), Puerto Rico)

Mat og drikke. Deltakerne foretar selv innkjøp før og under kurset.

Drivstoff (fordeles på antall deltakere). Men stort sett seiler vi. Drivstoffutgiftene er beskjedne.

Vannforbruk utover to vanntanker.

Avgifter til innklarering/uklarering.

Avgifter til fortøyningsbøyer, cruisingpermit og havneleie. Vi ligger dog normalt sett på eget anker, og dette er jo gratis.

Alle tilleggene fordeles på antall deltakere, og utgjør relativt beskjedne beløp.

11425090_1643151832565826_2803804229515590175_n

Ved bestillingsbekreftelse reserveres lugar(er) til bestilleren, og det inngås en gjensidig standardavtale som regulerer forholdet mellom arrangør/skipper og kunde.

25 % av avtalebeløpet faktureres umiddelbart. Restbeløpet faktureres ca. 45 dager innen avreise, og må være arrangør i hende senest 30 dager innen toktet påbegynnes.

Øvrig info:

PRAKTISK INFORMASJON om seilkursene i Karibia og veien dit
Kursene starter med innkvartering søndag kveld etter ankomst. Kursene varer til søndag morgen kl. 09:00 slik at båten kan bli klargjort til neste kurs. Kjernetid for undervisning og trening er 09:00 til 14:00. Om vi som hovedregel står opp ved soloppgang og faller til ro et par timer etter solnedgang, blir vi minimalt preget av tidsforskjellen mellom Europa og Karibia (jet lag), og vi får samtidig maksimalt ut av dagene.

KLÆR OG BAGASJE
Her er det normalt varmt, ca. 28-30ºC om dagen, litt kjøligere på natten (20-22ºC).
Du bør ta med en del tøy i håndbagasjen, da det kan bli forsinkelse av bagasje som er sendt.
Husk å pakke i bag, ikke koffert, for kofferter får vi ikke plass til i båten.

Du trenger:
3 badetøy/bikini til å bade og sole seg i.
3 shorts, 4 lette skjorter/bluser/T-shirts, undertøy.
Toalettsaker,evt. medisiner og lignende.
Lett genser. (Denne kan du reise med)
Ett uformelt, lett fritidsantrekk for restaurantbesøk. Alle går på restaurant med slippers og shorts.
Solkrem med høy faktor. Caps eller hatt til å skjerme for sterk sol.
Solbriller, en gammel T-skjorte til å bade med de første dagene. Solen er sterk.
Småklær kan vaskes i bøtte på båten, ta med Bio-Tex e.l. Myntvask-automat finnes på de store øyene.

SENGETØY OG HÅNDKLÆR
Vi gir deg laken, dynetrekk, putetrekk, og 3 håndklær. Trenger du i tillegg et stort badehåndkle, så må du ta det med selv.

INNKVARTERING
Du vil få en seng i dobbeltlugar.
For det meste dusjer vi ute på akterplattformen etter bading for å skylle vekk saltvannet. Du kan selvfølgelig også dusje inne på badet. Husk at vi ikke har ubegrenset med vann.
Vi fyller vanntankene 2 ganger (ved start + 1 gang underveis), dette er normalt tilstrekkelig. Benytter dere mer vann, så er det greit, men vi må da gå inn og kjøpe mer vann, (ikke så dyrt, ca. 25 -35 $) som da felleskassen betaler.
Reiser du alene, deler du kabin med en annen av samme kjønn, dersom du ikke har kjøpt enmanns-kabin.
Vi tilbyr nå for de som reiser alene, og ønsker å booke en cabin for deg selv, samt vite at du får den for deg selv. Det koster 150% av vanlig pris pr perso, for dobbeltkabin alene. .
Du skal ikke være redd for å reise alene, for her vil du treffe hyggelige med-seilende.

MAT
Dere kjøper inn, og lager felles mat, pris blir da omtrent som å spise hjemme. Noen ganger spiser vi på restaurant, som da blir ekstra.
Dere setter opp en felleskasse til innkjøp av mat og drikke.
Som på alle charter-båter får skipperen gratis mat om bord på båten. (Ikke på restaurant)

Dere bestemmer i fellesskap hva dere ønsker av mat, og hvor mye dere vil spise ute. På andre turer har de lagt $ 200-250 hver i felleskasse for mat-kjøp, og cruising-tax, og valgt en forretningsansvarlig for disse pengene.
Andre har valgt å spise kun frokost om bord, og ellers på restaurant, noe som selvfølgelig vil koste mer totalt sett.
Annet drikke enn vann på flaske, har vi anbefalt å kjøpe individuelt, da noen kun drikker brus, noen øl og andre igjen vil ha dyr vin. Da er det bedre at den enkelte kjøper det man liker best. Overskudd fra felleskassen, som dere styrer selv, gis tilbake. Barn opp til 14 år, anbefales halvt innskudd i felleskassen.

HVA KOMMER EKSTRA?
Flyreise, mat, drikke, diesel og cruising-tax er blant de ting som kommer i tillegg til selve kursavgiften. (Cruising Tax gjelder kun på de Britiske Jomfruøyene, BVI).
Skipperen samler inn penger for Cruising Tax. Dette er den skatt som myndighetene innkrever for renhold av strender, utlegging av dagbøyer, bevaring av nasjonalparker, sikkerhet, frivillig redningstjeneste, osv.
Dette inkluderer da også National Park Permit og benyttelse av dagbøyer der vi snorkler. Båten får så et sertifikat på at dette er betalt. Ved kontroll må dette fremvises. Skipperen får disse pengene fra felleskassen, og betaler til BVI Yacht Charters kontor i Road Town, som innkasserer dette for myndighetene.
NB! Myndighetene på Tortola, BVI, har satt opp prisen for «National Park Permit» til 40 – 60$ pr uke, avhengig av antall personer om bord. Dette er i tillegg til Cruising Tax. Dette medfører at vi må ta inn mellom $ 8 og 10 pr. person/dag for myndighetene i BVI. Beklager dette, men det er ikke noe vi styrer. Vi og charterselskapene er pålagt dette.

INNREISE TIL USA
Om du/dere skal reise via Puerto Rico og/eller til St. Thomas (USVI) må du/dere ha en maskinlesbare eller biometriske pass, det må være gyldig i over 6 mdr fremover. Husk å søke elektronisk innreisetillatelse til USA (ESTA). Dette kommer normalt opp når en booker/sjekker inn billetter hos flyselskapet.
Se ellers: http://norway.usembassy.gov/esta.html og https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Det er skippers ansvar å oppbevare pass på vegne av medseilerne og forestå inn-og utklarering!

VALUTA
Det benyttes amerikanske dollar (US$) i Jomfruøyene, og € Euro, US$ og EC$ (East Caribbean $) andre steder. € er best på de franske øyene. Vi klarer oss med US dollar.
Kjøper du noe kan kredittkort benyttes, men vi anbefaler å ha amerikanske dollar (US$) sedler til småkjøp, til bruk på småøyer, og ved felles bespisning.
Anbefaler å ta med sedler med en del småsedler av typen $ 1, 5, 10 og 20. Dersom vi er ute og spiser, og alle sitter med $ 100 sedler får vi et problem, da restauranten ikke kan gi tilbake vekslepenger.
Vær også oppmerksom på at de i BVI ofte tillegger 5 % ekstra ved benyttelse av kredittkort. (Selv om dette ikke skal skje).
Husk også på at tips til restaurantene på 15 % tilkommer på regningen. Noen restauranter inkluderer dette, men da står det spesifikt. Sjekk dette på regningen!

TELEFON
Din mobiltelefon vil fungere i det meste av Karibia. Det er imidlertid noe dyrt å ringe, derfor benytter vi gjerne sms i stedet. Det finnes Internettkaféer på de store øyene. Vi har lademuligheter om bord, men du må ta med ledning. Er du avhengig av nett til enhver tid, kan en vurdere å kjøpe lokale sim-kort med data.

ANNET
Vi har noen få dykkermasker, snorkler og svømmeføtter til felles bruk.
Har du spesielt eller godt snorkelutstyr, så ta det med. Er du glad i å fiske, så er det havfiskestang om bord. BVI er det ikke lenger tillatt å fiske, da det er Nasjonalpark.
Som medseilende må du også være med å vaske båten og kabinen etter turen. Det tar kun litt over 1 time når alle deltar. Vi sparer 1 liggedag på dette (samt vaskehjelp), og du får dermed en rimeligere pris. Om du allikevel ikke vil, eller at det ikke passer å vaske, så koster det US$ 50 pr person som ikke deltar.
Vi opererer kun båten og seilkursene.
Flyreisen får du hos reisebyråene, eller du kan søke på internett selv. Norwegian opererer f.eks. lavprisrute mellom bl.a. Oslo og San Juan (SJU). Vi er ikke ansvarlig for reise til og fra båtene, men kun selve seilturen på våre båter.

FORSIKRING, SYKDOM OG AVBESTILLING
Det er en forutsetning for reise på våre båter at alle har egen reiseforsikring, med syke- og avbestillingsdel, dersom sykdom før og under turen.
Skulle det skje at du, eller den du reiser sammen med blir syk, og du ikke kan dra på seilturen, vil du da få dekket det innbetalte beløp av forsikringsselskapet, som forlanger legeerklæring. Det samme gjelder dersom noen i din nærmeste familie blir alvorlig syk. Sjekk regler for dette med ditt forsikringsselskap.
Annen avbestilling kan skje mot vederlag.
Den reisende kan selv avbestille reisen etter følgende regler:
A) Ved avbestilling mer enn 50 dager før avreise mot å betale et adm.gebyr på kr 400 pr. person.
B) Ved avbestilling mellom 40 og 50 dager før avreisedato beholder vi det innbetalte depositum.
C) Ved avbestilling mellom 30 og 40 dager før avreise, beholder vi 60% av seilturens pris.
D) Ved avbestilling mindre enn 30 dager før avreise, har vi rett på seilturens/seilkursets pris.
Hva vi ikke er ansvarlig for, og hvis driftsstans oppstår:
Utførelsen av seilturene er båtens skipper ansvarlig for. Så fra du går ombord til du forlater båten, er båtens skipper ansvarlig for turen, og at den utføres på beste og sikreste måte.

Vær, bølger, sterk vind, og andre forhold kan forårsake noen forandringer på den oppsatte seilingsplan, dersom skipper mener det er sikkerhetsmessig nødvendig.
Flyreisen får du hos reisebyråene, eller du kan søke på internett selv. Vi er således ikke ansvarlig for flyreise.
Dersom noe skulle skje med båten eller skipper, ulykke eller skade, så båten ikke kan seile, er vi kun erstatningsansvarlig opptil det innbetalte beløp. Dvs, vi kan ikke dekke flyreise, hotell før eller etter reisen, eller andre utgifter utover det dere betalte for kurset.
Blir turen derfor kansellert, vil dere få innbetalt beløp refundert, eller tilbud om annen seiltur, eller annen båt, enten samme uke eller senere.
Blir turen redusert eller delvis ødelagt av verksteds-opphold, så får du refundert 1/7 del pr dag, dersom en dag er ødelagt, og dere ikke kunne bo ombord. 2 dager blir 2/7, osv. Dette er dersom seilturen er på 7 dager. Er den på 12 dager blir det 1/12 del, osv.
Dersom dere fortsatt kunne bo ombord, men ikke seile videre pga teknisk feil, får du refundert 50% av ovenstående. (Dvs. 50% av én dag). Dette skjer først etter 8 timers driftsavbrudd.
Driftsavbrudd er noe vi ikke ønsker skal skje, men vi er dessverre ikke herre over vær og uvær, eller ulykker som kan skje.
Vi gjør selvsagt vårt beste for at driftsavbrudd ikke skal oppstå.
Dersom klager på uregelmessigheter skulle oppstå, så videresendes dette til båteier, som er ansvarlig, dersom det gjelder del av kurset eller utførelsen av dette. Begge parter må få uttale seg, og komme med kommentarer.
Vi vil på beste måte gjøre vårt for å finne en løsning. Dersom dette ikke oppnås, kan saken fremføres for rettsapparatet. Klage må fremmes skriftlig innen 2 uker etter seiltur.
Gjelder det feil ved booking eller vesentlig feilaktig informasjon før seiltur, så er vi ansvarlig.

VELKOMMEN PÅ RETT KURS!


Mer info og forespørsler om påmelding:

StyrefartLogo

rs_sjoredningsskolen_logo_100-e1479231801651

%d bloggere like this: